Wednesday 10 October 2012

10-10-2012

Aan de horrormaand mogen bloedzuigers niet ontbreken, geesten, zombies, haaien,demonen ze zijn al voorbij gekomen, maar vampieren hebben we nog niet toegevoegd en dat ga ik vandaag dan dus even doen.
Het is lastig om een keuze te maken want het aanbod is erg groot. Van  originele dracula tot glitter vampieren , voor iedereen is er een film en helaas worden de laatste tijd weinig films gemaakt die de vampier als angstaanjagend neerzetten. Vampieren worden als lief, vegetarisch en romantisch gezien en hoewel ik zelf ook een twilight voorstander ben, vind ik het geen goed beeld van de ooit zo gevreesde vampieren.

De nieuwste aanwinst in vampier klassiekers is Abraham Lincoln : vampire hunter, maar deze heb ik niet gekozen voor vandaag ondanks dat ik de film erg leuk vond.

Nee, vandaag geef ik credits voor de op 1 na eerst vampierenfilm ooit gemaakt! in 1922 werd het origineel van Nosferatu gefilmd en tja deze film is dus ondertussen al 90(!) jaar oud. Hij is zwart wit en er word niet in gesproken, maar hij is behoorlijk creepy dat kan ik je wel zeggen. De eerste film werd in Hongarije opgenomen en is uit het jaar 1921.

De film is wel gebasseerd op graaf dracula het karakter dat gecreëerd is door Bram Stoker en het verhaal verschilt nauwelijks van het origineel. Enkel heet graaf dracula nu graaf orlok en de namen van andere hoofdpersonages zijn veranderd.

ik houd niet zo van stomme films (als in films waarin niet gesproken word)
Maar een film die al zo lang bestaat en onder fans naam en faam behaald is een vermelding waard.
De film is in het Duits en dat is waarom Nosferatu het wint van zijn voorloper: Drakula halála ('De dood van Dracula') maar ja Hongaars krijgen we hier niet op school...en Duits kunnen de meesten nog wel volgen. Ook heb ik de voorloper niet gezien dus kon ik hier geen beoordeling over geven. Overigens is Nosferatu wel de eerste film die ook echt gebasseerd is op het verhaal van Dracula.


Mensen die het boek van Stoker hebben gelezen of de film hierover zullen zien dat ondanks dat Nosferatu er op gebasseerd is, zijn er genoeg verschillen, behalve de namen van de graaf, jonahtan en (wilhel)mina en Reinfield zijn gewijzigd, net als de woonlocatie van de graaf, het einde, het uiterlijk van Orlok, Dracula was aantrekkelijk en dat is Nosferatu niet, bovendien veranderen zijn slachtoffers niet in vampieren....benieuwd naar de overige verschillen??

gewoon kijken! Ik gun jullie de film want met de technieken van tegenwoordig zijn we enorm verwend en niet iedereen zal de film waarderen. Ook kon ik hem niet gemakkelijk vinden op dvd. Hierbij een youtube versie van de film, hij duurt 84 minuten.



No comments:

Post a Comment